به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده، در سالن شماره یک چارسو فیلمهای«درود از فوکوشیما» به کارگردانی « دوریس دوریه» محصول کشور آلمان، ساعت 13:30 ، « فارغ التحصیلی» ساخته «کریستین مونجیو» ،محصول کشور «رومانی » ساعت 17:45 ، «گناهکاران» به کارگردانی« ایوان دی گائونا» محصول کشور کلمبیا، ساعت 20 ،« شب دراز فرانیسکو سانکتیس» به کارگردانی « آندریا تستا و فرانسیسکو مارکز» محصول کشور آرژانتین ، ساعت 22:10 و «قطاری به سوی بوسان» به کارگردانی «یئون سانگ هو» محصول کشور کره جنوبی ، ساعت 23:45 برای عموم نمایش داده میشوند.
در سالن شماره دو چارسو فیلمهای«پاریس سفید» به کارگردانی « لیدیا ترکی» محصول کشور فرانسه ،ساعت 11:20 ، «آپاندیس» ساخته «حسین نمازی» محصول کشور ایران ،ساعت 13 برای هیات داوران و اهالی رسانه به نمایش در میآیند.
فیلم «باد سیاه» به کارگردانی « حسین حسن» محصول مشترک کشورهای عراق،آلمان و قطر ساعت 14:30 به طور اختصاصی برای اهالی رسانه نمایش داده میشود.
فیلم «سرگذشت ملانی» به کارگردانی «ویستور کاپریش» محصول مشترک کشورهای لتونی،جمهوری چک و فنلاند،ساعت 16:10 برای عموم نمایش داده میشود. در این سالن همچنین دو فیلم « پادشاه بلژیکیها» به کارگردانی« پیتر بروزنس» و «جسیکا وودورث» محصول کشورهای بلژیک ،هلند و بلغارستان،ساعت 18:20 و « تور» ساخته «کیم کی دوک» محصول «کره جنوبی» ساعت 20:10 برای اهالی رسانه نمایش اختصاصی خواهد داشت.
در سالن شماره 3 چارسو فیلم «در تبعید» ساخته « تین وین نایگ» محصول کشورهای«آلمان» و «میانمار» ساعت 12:450برای عموم ،«تبعیدی» به کارگردانی « دیویس سیمانیس» محصول کشور لیتوانی ،ساعت 14:10 برای اهالی رسانه و هیات داوران نمایش داده میشوند.
دو پکیج فیلم کوتاه هم در همین سالن در سانسهای 16:15 و 20:45 نمایش عمومی دارند. فیلمهای «پایان رویاها» به کارگردانی «محمدعلی طالبی» محصول ایران در ساعت 18:45 برای اهالی رسانه و هیات داوران و «مادر» ساخته « ریری رضا» محصول کشور اندونزی، ساعت 22 برای عموم نمایش داده میشوند.
فیلم های سالن شماره 4 چارسو که برای عموم نمایش داده میشود و نمایش ویژه و خاص برای اهالی رسانه و هیات داوران ندارد عبارتند از « جیببر» ساخته « روبر برسون» محصول کشور فرانسه در ساعت 13،« روشناییهای شهر» ساخته « چارلی چاپلین» محصول ایالت متحده امریکا در ساعت 14:30 ،« رازی در جعبه» ساخته « خاویر اسکیردو» محصول کشور اکوادور،ساعت 16:5، « کِدی» ساخته« سیا ترون» محصول کشور« ترکیه» ساعت 17:40 و « گرگ و بره» ساخته « شهربانو سادات» محصول مشترک کشورهای افغانستان،دانمارک و فرانسه در ساعت 19:10،« تاج و تخت» به کارگردانی « لی جون کی» محصول کره جنوبی ،ساعت 21 و « تونل» ساخته « کیم سئونگ هان» محصول کشور کره جنوبی ساعت 23:30 روی پرده میروند.
در سالن شماره 5 چهارسو هم فیلمهای بخش بازار به نمایش در میآیند.
حضور تهیه کننده فیلمهای هانکه در دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر
کارگاه تهیهکنندگی با حضور ویت هایدوشکا، تهیه کننده آلمانی، علیرضا شجاع نوری، دبیر نشستهای تحلیل فیلم، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینمای ایران، امیر اسفندیاری، معاون امور بینالملل و هنرجویان دارالفنون روز پنجشنبه 31 فروردین در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
هایدوشکا ضمن خوشامد گویی به هنرجویان گفت: میخواهم در مورد «خانه هنر» با شما صحبت کنم و شما بعد از این به نتیجه خواهید رسید که چقدر «خانههای هنر» در وضعیت کنونی نقش بازی میکنند و موثر هستند. این لغت ابتدا از آمریکای قرن بیستم سرچشمه گرفته که به فیلمهای هنری میگفتند.
او ادامه داد: از حدود اوایل دهه شصت در اروپا بحث «خانه هنر» بیشتر به فیلمهایی با مضمون آزادی جنسی اختصاص داشت و اتفاقا در همان زمان آمریکاییها فقط با کدهای خاصی میتوانستند در فیلمهایشان درباره چنین موضوعاتی صحبت کنند. در این مسائل اروپا پیشرو تر از آمریکا بود.
هایدوشکا در رابطه با کلمه «خانه هنر» عنوان کرد: اما امروز «خانه هنر»، لغتی است که ضد جریان اصلی سینما را نشان میدهد و این شکل فیلمها بسیار غریب افتادهاند. پولی برای ساخت آنها در آمریکا داده نمیشود. اصلا بازیگران و عوامل فیلم در آمریکا حاضر نیستند در فیلمی که با کمتر از 25 میلیون دلار تهیه شود، حضور پیدا کنند.
او افزود: فیلم «خانه هنر» مشخصات خاص خودش را دارد. بحث سر کم بودن پول تولید این نوع فیلم ها نیست. در واقع این صنعتی است که نمیشود خیلی رویش حساب کرد. دیالوگها، بیشترین نقش را در فیلم های «خانه هنر» بازی میکنند. این فیلمها بیشتر در زمینه اخلاق تهیه میشوند بنابراین از این جهت خیلی سرگرم کننده شاید نباشند. به همین دلیل است که مورد استقبال چندانی هم قرار نمی گیرند.
تهیه کننده فیلمهای هانکه تاکید کرد: شاید این اشتباه باشد که فیلم های «خانه هنر» را فقط فیلمهای جدی بدانید. اصلا اینطور نیست. به سادگی یک فیلم کمدی خوب هم می تواند فیلم «خانه هنر» باشد.
او درباره اختلاف بزرگ فیلمهای آمریکایی، هالیوودی و «خانه هنر» اروپایی گفت: این اختلاف بزرگ بیشتر در مونتاژ است. در آنجا حرف نهایی را تهیهکننده میزند اما در «خانه هنر» نویسنده و کارگردان هم حرفی دارند. به این دلیل که «خانه هنر» فقط برای فروش نیست و بحث هنری آن هم مطرح است. در هر حال نتیجه این است که ما نتوانستیم با فیلم های «خانه هنر»، فیلمهای سودآور و مردم پسندی تولید کنیم.
هایدوشکا در ادامه توضیح داد: در واقع وسایل و روش ساخت فیلم یکی است اما در آمریکا سرمایه سنگینی در پشت ماجرا وجود دارد که در اروپا این چنین نیست. هانکه فیلمهایش را در اروپا تولید کرده است و او فقط از ما میخواست که اعضای اصلی ساخت تیمش را به او بدهیم. اما مثلا فیلمبرداری که کارهای هانکه را فیلمبرداری کرده و هم اکنون در کانادا در حال ساخت فیلمی برای آمریکاییهاست میگوید آنها بعد از اتمام زودهنگام صحنهای که برداشت از آن سه ساعت در نظر گرفته شده بود، به سراغ صحنه بعدی نرفتند. آنها آنقدر آنجا ماندند تا آن سه ساعت تمام شود. یا مثلا این که در صحنهای از فیلم که نیاز به جنگل داشتند، در میان جنگلی طبیعی، جنگل مصنوعی ساختند. فقط 12 نفر روی این جنگل مصنوعی کار میکردند اما وقتی همه چیز تمام شد. با این که جنگل مصنوعی زیبا بود کارگردان اعلام کرد که آن را دوست ندارد و نمیخواهد. اما ما در اروپا چنین امکاناتی نداریم که بدین شکل عمل کنیم.
او در خصوص سوال یکی از هنرجویان در رابطه با ارتباط تهیهکننده و کارگردان گفت: باید اعتماد متقابلی بین کارگردان و تهیه کننده وجود داشته باشد و هر دو طرف به همدیگر کاملا اعتماد داشته باشند. اولین فیلم هانکه را من تهیهکنندگی کردم. چهار هفته از فیلمبرداری گذشته بود که آقای هانکه به من زنگ زد و گفت این فیلمبردار اصلا آن چیزی را که من میخواهم انجام نمیدهد. او دارد طوری فیلمبرداری میکند که در فیلم های تبلیغاتی انجام می شود. به او گفتم آرام باش. من فردا سر لوکیشن خواهم آمد و البته اصلا نمیخواهم تصمیم بگیرم حق با چه کسی است. و بعد از آنها خواستم یک بار آنطور که فیلمبردار میخواهد صحنهای را فیلمبرداری کنند و یکبار آنطور که کارگردان میخواهد.
هایدوشکا ادامه داد: بعد همه فیلمهای خام را گرفتم و در یک سالن واقعی سینما تماشا کردم. نتیجه این بود که برداشت مورد نظر کارگردان، دقیقا همان چیزی بود که فیلم میطلبید. البته فیلمبردار با من قهر کرد و حتی در زمان اکران حضور پیدا نکرد.
او درباره تجربه تهیه کنندگی خودش گفت: من اولین کسی هستم که فیلم خودم را می بینم و چون خودم را به عنوان تماشاچی در نظر می گیرم، هیچ وقت به استودیو تدوین نمی روم. من فیلمنامه را می شناسم، در جریان لوکیشن ها و زمان فیلمبرداری هستم. میدانم نتیجه کار چه چیزی باید باشد.
هایدوشکا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید قلب قوی و پر از احساس داشته باشید. شما باید عاشق فیلمتان باشید. تهیه کنندهای مثل من که در طول عمرش تا به امروز، بیش از 70، 80 فیلم تولید کرده به تجربه و حس ششمی میرسد که قابل انتقال نیست. مهم این است که در ابتدا بسیار فیلم تماشا کنید و از دیگران یاد بگیرید. قبل از هر چیز به عنوان تولید کننده باید فیلمنامه را بشناسید و بتوانید آن را بخوانید.
او ادامه داد: اگر به استعداد کارگردانی که فیلمش را میخواهید تهیه کنید اعتماد دارید، بگذارید او کارش را انجام دهد. چرا که یک کارگردان نمیتواند بحث روحی و روانی فیلم را با کسی تقسیم کند یا به کسی توضیح دهد. اولین فیلم هانکه را من ساختم. بسیاری از فیلمسازان دیگر مانند او اولین تجربه شان را با من داشتند. به هر حال وقتی میخواهید فیلم تولید کنید حتما مادربزرگ و همسرتان را از دست میدهید. باور کنید به بسیاری قول دادم تا در جشن تولدشان شرکت کنم و با آنها باشم. اما به خاطر تولید فیلم نتوانستم. به همین دلیل بیشترین طلاق در صنعت سینما اتفاق می افتد.
هایدوشکا به هنرجویان توصیه کرد: اگر میخواهید وارد صنعت سینما شوید و فیلم تولید کنید. باید بدانید که تمام زندگی تان را در بر میگیرد و دیگر متعلق به خودتان نخواهید بود. قبل از این که فیلم و سینما آموزش ببینم، بحث اقتصاد و تجارت را یاد گرفتم. من کاملا به بحثهای حقوقی و مسائل مالی آگاه بودم. در کنار آن تئاتر آموزش دیدم و فلسفه و روانشناسی خواندم. هنوز که هنوز است فلسفه به من در شغلم بسیار کمک می کند. و درنهایت اینکه هر جا می خواهید موفق باشید باید سعی و کوشش کنید.
این کارگاه آموزشی با پرسش های متعدد هنرجویان به پایان رسید.
بهمن فرمانآرا برای برگزاری کارگاه کارگردانی به سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر آمد.
بهمن فرمانآرا کارگاه کارگردانی سینما برای هنرجویان دارالفنون برگزار کرد. این نخستین بار است که فرمانآرا کارگاهی را برای هنرجویان سینما برگزار میکند و این اتفاق در جشنواره سی و پنجم جهانی فجر افتاد.
همچنین امروز کارگاه انتخاب بازیگر و بازیگردانی توسط رضا کیانیان و کارگاه فیلمسازی با حضور فردریکتور فردریکسون از ایسلند که همراه با نمایش یکی از فیلمهای این کارگردان است، برگزار خواهد شد.
در بخش دارالفنون ۱۱۰ هنرجو از ۳۳ کشور جهان از جمله ایران حضور دارند و در کارگاههای مختلف شرکت میکنند. «دارالفنون» که اردوی استعدادیابی (Talent Campus) جشنواره محسوب میشود، با هدف آموزش و کشف استعدادهای جوان فیلمسازی در منطقه و سایر کشورها راه اندازی شده و با توجه به کم سابقه بودن این اتفاق در خاورمیانه و آسیا، استقبال قابل توجهی از آن شده است.
کارگاههای دارالفنون دو روز پیش از شروع جشنواره آغاز و دو روز زودتر از پایان جشنواره به اتمام میرسند.
فردا اولین روز برنامههای بزرگداشت کیارستمی
صمدیان مدیر بخش بزرگداشت عباس کیارستمی و نمایشها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فجر اعلام کرد: امسال مراسم بزرگداشت سه روزه عباس کیارستمی از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه ساعت 15:30 تا 17:30 در پردیس چارسو برگزار میشود.
او اظهار کرد: برنامههای روز اول بزرگداشت (۲ اردیبهشت) به برررسی ابعاد شخصیتی، هنری و بینالمللی عباس کیارستمی اختصاص دارد که با حضور مهمانان شاخص جهان سینما از کشورهای مختلف از جمله ویکتور اریسه فیلمساز اسپانیایی، فردریکتور فردریکسون کارگردان از ایسلند، سمیت کاپلانوغلی کارگردان از ترکیه، گاتفری چشایر منتقد از آمریکا در سالن شماره ۱ چهارسو برگزار میشود.
صمدیان همچنین ادامه داد: علاوه بر صحبتهای مهمانان خارجی جشنواره درباره عباس کیارستمی، پیامهای تصویری چهرههای شاخص سینمای جهان از جمله ژولیت بینوش بازیگر فرانسوی، مارتین اسکورسیزی فیلمساز امریکایی، ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن، جف اندرو منتقد سینما از انگلستان، لوکا بیگاتزی مدیر فیلمبرداری از ایتالیا، جاناتان روزنبام منتقد امریکایی و خانم مهرناز سعیدوفا پژوهشگر سینما از شیکاگو به همراه پیام تصویری از اصغر فرهادی که در حال حاضر برای ساخت فیلمش در اسپانیا حضور دارد، پخش خواهد شد.
در ابتدای برنامه روز اول بزرگداشت عباس کیارستمی، آخرین ساخته او با نام «مرا به خانه ببر» با مدت زمان ۱۶ دقیقه که تدوین آن در زمان بستری بودن او در بیمارستان و منزل به پایان رسیده بود، به نمایش در میآید.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی میشود
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» روز سهشنبه 5 اردیبهشت با حضور دکتر رضا داوری اردکانی در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» روز سهشنبه 5 اردیبهشت ساعت 20 با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر نسیم پاکشیراز استاد مطالعات فیلم دانشگاه ادینبرا اسکاتلند و دکتر انیس دویکتور استاد دانشگاه سوربن فرانسه در پردیس چارسو رونمایی خواهد شد.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» مشتمل بر ترجمهی مقدمه، چهار مقاله، و سه گفتوگوی منتخب از کتاب DE-WESTERNIZING FILM STUDIES است که با دبیری«سائر مَتی با» و «ویل هیگبی» و توسط انتشارات راتلِج در سال 2012 وارد بازار کتاب شده است. کتاب حاضر توسط گروهی از مترجمان و به کوشش سیدعماد حسینی منتشر شده است. سید محمد آوینی، مجید اخگر، شهاب اسفندیاری، فرزام امین صالحی، رحیم قاسمیان و احسان لطفی مترجمان دیگر این مجموعه هستند.
کتاب «غربیزداییِ مطالعات فیلم» با پشتیبانی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری ترجمه و با حمایت جشنواره جهانی فجر در انتشارات خانه هنرمندان ایران منتشر شده است.
در بخشی از توضیحات پشت جلد این کتاب آمده است: «اگر مطالعات فیلم از جایی آغاز شده باشد، آیا فقط از آنجا آمده و فقط به آنجا تعلق دارد؟ درست است که فیلم از جایی ظهور کرده، اما از آن مهمتر این است که به دیگر نقاط انتقال یافته است. در نقاط بسیاری پذیرفته شده، بازآفرینی شده، ساخته شده، تماشا شده، تحلیل شده، و افراد گوناگون برای مقاصد گوناگون با نتایج گوناگون به آن شکل دادهاند. فیلم به عنوان یک هنر، جهانی است، جهانی ساخته میشود، و توسط جهان دریافت میشود.»
نقد مستند برگزیده «کنکور» در جشنواره جهانی فیلم فجر
فیلم مستند « کنکور» ساخته «کلر سیمون» محصول کشور فرانسه، شنبه دوم اردیبهشت،ساعت 17:45 در سالن شماره 1 چارسو به نمایش در می آید.
در جلسه نقد و بررسی این فیلم مهرنوش شجاعی ( کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی) و امید شهبازی (مدیریت آموزش و ناظر و برنامه ریز کنکور) حضور دارند.
مستند «کنکور» که در بخش مستند زیرذره بین نمایش داده می شود به موضوع پذیرش و کار سخت در طول سال و امتحانها میپردازد و از رابطه ما با افراد مهم در هنر پرترهای میسازد که نشان میدهد یک حرفه چگونه وارثانش را انتخاب میکند.
این مستند در جشنوارههای فیلم« لندن» ،«ترو،فالس» و « ونیز» نمایش داده شده و جوایز « وینز کلاسیک» و بهترین مستند درباره سینما را از آن خود کرده است.
نظر شما